Ulje za hidrauliku traktora ima ključnu ulogu u prijenosu snage i zaštiti komponenti. Ono djeluje kao prijenosni medij, pod visokim tlakom prenosi mehaničku energiju iz pogonske pumpe do aktuatora (cilindara ili hidromotora) po načelu Pascalovog zakona.
Budući da je hidrauličko ulje gotovo nekompresibilno, sila se gotovo trenutačno prenosi sustavom. Osim toga, ulje podmazuje i štiti sve pokretne dijelove te odvodi toplinu nastalu radom.
Iako su sva ova ulja maziva, hidrauličko se ulje i motorno (ili transmisijsko) ulje bitno razlikuju u funkciji i formulaciji.
Motorno ulje je namijenjeno prvenstveno podmazivanju i hlađenju motora, čišćenju i zaštiti klipova. Sadrži deterdžente, disperzante i uglavnom više sadržaja nekih aditiva za izgaranje.
Nasuprot tome, hidrauličko ulje ima specifične aditive za stabilnost i prijenos energije (EP pakete, inhibitore habanja, protiv pjenjenja) te deblji bazni fluid prilagođen visokim pritiscima.
Zbog toga se ne smiju međusobno zamjenjivati.
Traktori obično imaju više sustava podmazivanja: motor, prijenos, hidraulika i često mokre kočnice.
Zato postoje i višenamjenska ulja koja ih mogu podmazivati, ali i specijalna hidraulička ulja.
Najčešće kategorije su:
- UTTO ulja (Universal Tractor Transmission Oil) i
- standardna hidraulična ulja (ISO HM prema DIN/ISO normama).
UTTO ulje je posebno formulirano za kombiniranu upotrebu u prijenosu i hidraulici, s aditivima za mokre kočnice i kvačila.
Za razliku od običnog hidrauličkog ulja, UTTO sadrži frikcijske modifikatore koji sprečavaju klizanje mokrih kočnica.
Standardno hidrauličko ulje (npr. DIN HLP/ISO HM) ne sadrži te aditive i služi isključivo za hidrauličke sustave (pumpe, ventile, itd.).
Nadalje, UTTO ili čak STOU (Super Tractor Oil Universal, može i za motor) koriste se kada jedan uljni sustav mora poslužiti više odjela (prijenos, hidraulika, kočnice).
Takva ulja omogućavaju pouzdan rad mokrih kočnica i kvačila uronjenih u ulje.
Ako traktorski sustav ima odvojeni hidraulički sustav bez mokrih kvačila, može se koristiti i običan hidraulički fluid (ISO VG 46, 68 itd.).
Na primjer, INA Hidraol HD 68 je visokokvalitetno mineralno hidraulično ulje (ISO VG 68, norma HM/HLP) namijenjeno opremi poput dizalica i alata, bez specijalnih aditiva za mokre sustave.
Pri odabiru ulja uvijek treba slijediti preporuke proizvođača traktora. Dobro je birati ulje s odgovarajućom viskoznošću i specifikacijom (ISO VG 32, 46, 68, API GL-4/CI-4 itd.) te uzeti u obzir radne uvjete (klimu, opterećenje).
Toplo se preporučuje visokokvalitetno, modernije ulje jer ono bolje štiti komponente i ima stabilniji radni raspon.
Ako proizvođač eksplicitno traži UTTO (ili daje specifične oznake, npr. John Deere JDM20C, Massey-Ferguson M1135, Ford M2C86B i sl.), treba se toga držati.
Tablica ulja za hidrauliku traktora
U nastavku su ulja za traktore dostupna na webshopu PSC Ferenčak. U tablici se nalazi naziv proizvoda, osnovna namjena i specifikacija, pakiranje i cijene te prema podacima proizvođača za koje traktore su namijenjeni.
Savjeti za odabir ulja za hidrauliku traktora
Uvijek se držite preporuka proizvođača traktora
Ako je u uputama navedeno UTTO ili specifično ulje (npr. John Deere JDM20C, MF M1135, Ford M2C86B itd.), koristite ulje koje ispunjava te norme.
Tako ćete biti sigurni da ulje pravilno štiti sve dijelove (mjenjač, hidrauliku i mokre kočnice).
Obratite pozornost na viskoznost i sezonu
Za rad u hladnijim uvjetima birajte ulja sa širim rasponom viskoznosti (npr. multigradna 10W-30), dok za vruće krajeve može odgovarati i monogradno (npr. SAE 85W).
Većina traktorskih UTTO ulja je dizajnirana da tijekom radnih temperatura zadrži optimalnu viskoznost (dobar Viskozni Indeks).
Nedostatak toga može otežati paljenje i pumpanje ulja zimi.
Redovito održavanje
Često provjeravajte stanje ulja u hidraulici i mjenjaču. Nema li nečistoća ili vode (dobri UTTO tipovi toleriraju laganu vlažnost, zadržavajući vodu u suspenziji), i zamijenite ulje prema predviđenom intervalu.
Također, mijenjajte filtre za ulje. Kvalitetno ulje dulje traje, a loše (jeftino) može oštetiti dijelove uslijed habanja ili začepljenja filtera.
Ne miješajte proizvoljno različite tipove ulja
Ako imate sustav s mokrim kvačilima ili kočnicama, ne koristite običan Hidraol HM umjesto UTTO ulja – moglo bi doći do klizanja kočnica. Slično, motorna ili zupčasta ulja nisu ista stvar kao UTTO ili hidrauličko ulje.
Pridržite se jedne klase ulja koju preporučuje stroj.
Birajte kvalitetno ulje za hidrauliku traktora
Kvalitetnija višenamjenska ulja s poboljšanim aditivima daju bolju stabilnost i duži vijek pogonskih sklopova.
Starija traktorska hidraulička ulja (npr. „rakovičko“ 46 SAE) imala su manji indeks viskoznosti i manji paket aditiva. Moderni strojevi ipak bolje rade s naprednijim formulacijama.
Hidrauličko ulje kruži zatvorenim krugom: iz rezervoara (spremnika) pumpe ga usisava radilica motora, a zatim ga volumetrijskom ili zupčastom pumpom pod visokim tlakom gura kroz cijevi do ventila i aktuatora.
Primjerice, ako vozač aktivira hidraulički cilindar (na primjer za dizanje priključka), preusmjerivač napaja ulje u taj cilindar, gdje tlakom izdužuje klip. Kada tlak premaši granicu ili se sustav isključi, višak se ulja vraća kroz sigurnosni ventil natrag u spremnik.
Nakon prolaska kroz sustav, ulje obično prolazi kroz filtere prije povratka u rezervoar, čime se uklanjaju nečistoće.
Cijeli proces omogućuje stalni recikliranje ulja uz neprekidan pritisak od reda stotina bara (u traktorima 100–200 bar), pri čemu hidraulično ulje prenosi snagu i istovremeno hladi komponente.
Možda se čini kao "samo još jedno ulje", ali ono je krvotok vašeg traktora. Korištenjem pravog, kvalitetnog ulja (po preporuci proizvođača) štitite najskuplje dijelove svog stroja.